Het gebruik van psychologie in het marketinggebied. Het is van belang om te begrijpen wat de werking is van het brein. Je wilt inspelen op de behoeften van de gebruiker en de gebruiker overhalen om jouw product/dienst te gebruiken. Het sturen van het menselijke gedrag door het toepassen van marketingpsychologie. Een complex proces dat inzicht geeft in het gedrag van personen wordt het consumentengedrag genoemd. Je kunt hierop inspelen met emoties en beleving.
De hypothalamus in het brein zorgt voor een emotionele verbinding. De hersenstam helpt bij het maken van alle keuzes, het limbisch brein geeft aan of je op de juiste manier handelt en de neocortex neemt het allemaal bewust waar. Sociale beïnvloeding zorgt ervoor dat de omgeving invloed heeft op het aankoopproces doordat zij een bepaald product al in hun bezit hebben. Dit zorgt ervoor dat jij eerder overgaat tot aankoop. De emoties en beleving spelen een belangrijke rol in het gehele aankoopproces. Je kunt daarbij het gedrag beïnvloeden door gebruik te maken van de beïnvloedingsstrategieën van Robert Cialdini.
De overtuigende communicatie zorgt ervoor dat anderen actie ondernemen, jouw voorstel accepteren of namens jou iets doen door ze te beïnvloeden. Oftewel met jouw invloed anderen aanzetten tot actie. Dit kan door actief te luisteren, empathie te tonen, open en eerlijk te communiceren en ervoor de zorgen dat anderen autonomie hebben en zelf mogen kiezen.
Creëer een emotionele connectie, maak het persoonlijk, gebruik het principe van wederkerigheid, gebruik sociale bewijskracht, benadruk de voordelen, maak gebruik van beïnvloedingstechnieken, hanteer framing, maak gebruik van visuele prikkels, creëer schaarste, creëer een gevoel van urgentie en optimaliseer de call-to-action. Je kunt de websitestatistieken met tools zoals Google Analytics analyseren met de gemiddelde sessieduur. De bezoekers zullen langer op je website blijven als je de marketing goed hebt ingericht. Het toepassen van deze marketingpsychologie doe je op de homepage, bij de belangrijkste producten en diensten, inschrijvingen van de nieuwsbrief, bij de slogan, USP en call-to-actions.
Het geheel van bovenstaande zorgt ervoor dat de marketingpsychologie van jouw website in orde is en bij het juist toepassen resulteert in de gewenste resultaten.