Inhoud

Een veelgebruikt effect in de sales-omgeving is het Zeigarnik-effect. Het effect dat ervoor zorgt dat jij iets wil afmaken waar je aan begint. Dit werkt zo goed dat we als mens taken die niet af zijn beter onthouden dan taken die wel af zijn. Het blijft in je achterhoofd rondspoken.

 

Hoe pas je het Zeigarnik effect toe in marketing en sales?

Als je gebruik maakt van storytelling in een stapsgewijze verhaalvorm dam volgen mensen de volgende stappen eerder. Het gebruik van cliffhangers wordt veel op LinkedIn gebruikt. Je maakt een uitnodigende tekst die eindigt met een cliffhanger, teaser of haakje om door te klikken zodat ze de rest wordt gelezen. Een gevoel van urgentie zorgt ervoor dat mensen iets dringends gaat onthouden. Een spelelement toevoegen zorgt ervoor dat mensen gemotiveerd raken om door te gaan. Het gebruik van verlanglijstjes zorgt ervoor dat het voelt alsof producten in een mandje zit met producten die je graag wilt. Als laatste is het handig om een voortgang te laten zien in het aankoopproces. Zo weten de gebruikers hoe ver ze in het aankoopproces zitten.

 

Al deze bovenstaande effecten komen voort uit het Zeigarnik Effect en is vernoemd naar de Russische psycholoog Bluma Zeigarnik. Zij kwam achter een aantal beïnvloedingstechnieken die we kunnen toepassen in de marketing.

Een ogenblik geduld...
9.6 43 beoordelingen
Route Info Ads is in de hele wereld bereikbaar via onze website. Bel of stuur een email als je ons wilt bereiken.