Hoe gezond is jouw website volgens de Google Search Console? Deze handige tool van Google bekijkt jouw website en geeft adviezen om deze te verbeteren. Alles om relevante resultaten te laten zien aan de gebruiker. Via het Google e-mailaccount kun je je website aanmelden. Je moet wel kunnen verifiëren dat jij de eigenaar van de website bent. Het is van belang om meldingen aan te zetten voor de problemen die deze tool kan analyseren en jouw gelijk op de hoogte brengt via e-mail.
De tool geeft een zoekanalyse, het aantal weergaven in de zoekresultaten en hoe vaak wordt doorgeklikt. In hoeverre de gebruiker doorklikt wordt weergegeven in de zogeheten CTR - Click Through Rate. Dit wordt uitgedrukt in percentages over je zoekwoorden. De algehele zoekanalyse van je website wordt weergegeven in de resultaten.
Hier vind je een weergave van de pagina’s met een link naar jouw pagina. Daarnaast worden doel-URL’s weergegeven en dit betekent dat de link die je aanklikt je eigenlijk naar een andere pagina doorstuurt. Dit rapport geeft je inzicht in hoe bepaalde gebruikers op een bepaalde site of pagina terechtkomen. Google geeft de voorkeur aan links die daadwerkelijk leiden naar hetgeen ze verwijzen. Daarnaast worden de interne links van je eigen website weergegeven, dat wil zeggen de links die het meest doorverwijzen. Hierin kun je de focus verleggen of juist benadrukken.
De Google-index indexeert jouw website voor de Google-resultaten. Het is van belang om jouw website vindbaar te maken in de zoekmachine. Anders kunnen potentiële klanten jou niet vinden in de zoekresultaten. Google indexeert de website in drie stappen, het zogenoemde crawlen, indexeren en rangschikken. De crawler van Google: Googlebot bekijkt jouw website, controleren deze en maken hier een evaluatie van. Alle inhoud en verwijzingen op je website worden hierin meegenomen. Op basis van deze evaluatie wordt jouw website weergegeven in de zoekresultaten. Dit gebeurt allemaal op basis van relevantie door Google. Ben je eenmaal bekend in het systeem dan wordt regelmatig een bot gestuurd om jouw website te controleren op juiste informatie. Als je consistent en betrouwbaar bent dan ben je makkelijker te vinden in de zoekresultaten. Dit geldt ook voor websiteverwijzingen die waarde hebben voor de bots. Aangezien het in de online bibliotheek enorm druk is, kijkt Google naar meerdere factoren die bepalen welke rang je in de resultaten krijgt. Denk daarbij aan visuele en tekstuele weergave. Het filterproces van Google is vrij geavanceerd. De bots komen regelmatig terug om jouw website te controleren. Het is daarbij van belang dat je website bijgewerkt blijft. De laatste stap is het rangschikken van de resultaten op basis van inhoud. Hoe hoger je in de zoekresultaten komt hoe meer bezoekers de website krijgt. Wat je kunt doen om Google te helpen in dit proces is door een goede XML-sitemap op te zetten. Dit is een coderingstaal bestand dat wordt gebruikt om de gegevens te structuren. Om ervoor te zorgen dat de Google Search Console jouw website gaat crawlen kun je de XML-sitemap toevoegen. Zorg ervoor dat dit goed is opgesteld zodat Google de website weergeeft in de rangschikking van de zoekmachine.
Plaats nuttige en relevante inhoud op je website die relevant is voor de gebruiker. Zorg dat de tekstopbouw goed is door gebruik te maken van relevante titels, duidelijke kopjes en altteksten in afbeeldingen die de bots helpen om te bepalen hoe relevant de webpagina is. Daarnaast is het van belang dat jouw website goed in elkaar zit zodat deze snel laadt, dit verhoogt de indexeringsscore. Zorg ervoor dat je goed gestructureerde URL’s en duidelijk voor het zoekresultaat. Zorg ervoor dat de interne links goed werken en voeg de website en XML-sitemap toe aan Google Search Console.
Met behulp van de operator “site:’ gevolgd door jouw website URL kun je kijken of de website wordt weergegeven in de zoekresultaten. De robots scannen jouw website als het robots.txt dit toelaat. Zorg ervoor dat je no-index niet gebruikt bij pagina’s die wel in de zoekresultaten moeten komen. Daarnaast is het van belang dat deze pagina in de XML-sitemap wordt vermeld.
Dit alles is van belang om goed zichtbaar te zijn in de zoekresultaten van Google. Gebruik de beschikbare tools van de Google Search Console om jouw rangschikking in de zoekresultaten te verhogen. Hierdoor verschijn je hoger in de organische resultaten en stijgen de bezoekersaantallen doordat de gebruiker jouw website bezoekt.