Een analysedienst van Google om statistieken te verzamelen en weer te geven. Denk daarbij aan je ROI van advertenties op videosites, sociale netwerksites en apps. Een handige dienst om jouw SEO te optimaliseren.
Google Analytics legt de meeste focus op bouncepercentages en de tijd die iemand op een website besteed. Zorg ervoor dat de content relevant is zodat de tijdsbesteding hoger is zodat de gebruiker doorklikt. Daarnaast kun je inzien hoe gebruikers op jouw website terecht zijn gekomen. Deze dienst geeft de belangrijkste KPI’s weer en daarmee heb je inzicht in meetbare waarden. Google Analytics geeft de doelgroep, acquisitie, gedrag en doelen weer. Daarmee kom je er achter wie de website bezoekt, waar ze vandaan komen, wat voor acties ze uitvoeren en welke conversies dit oplevert. Het is van belang om de juiste zoekwoorden te gebruiken zodat er meer bezoekers op de website komen. De verbeterpunten van de website worden weergegeven in de rapportage.
De organische bezoeker worden weergegeven in de Analytics dienst. Je ziet daarbij via welke kanalen de bezoekers op jouw website komen. Het gedrag van de bezoeker geeft weer wat de bezoeker op de website doet. De prestaties van de pagina worden weergegeven om te zien waar eventuele verbeteringen nodig zijn. Dit geeft inzicht in waar je de SEO kunt optimaliseren en op basis daarvan stel je een SEO strategie op. De doelpaden laten zien welke paden gebruikers nemen om tot conversie over te gaan. Het conversieratio geeft aan of de gebruikers zijn overgegaan tot een conversie. De snelheid van de website is daarbij van belang om de gebruiker langer op de website te houden.
Google biedt twee typen rapporten aan: overzichtsrapporten en gedetailleerde rapporten. In het overzichtsrapport vind je gegevens terug over de website en/of de applicatie. Hoe hebben ze je technologisch gevonden en wat voor gedrag vertonen ze. Hoe betrokken en loyaal de gebruikers op de website zijn en wat zijn de gebruikerskenmerken. De gegenereerde leads in een overzicht en welke inkomsten gegenereerd zijn. Een overzicht om de merkbekendheid te vergroten via Google Ads. In het gedetailleerd rapport kun je een uitgebreid overzicht zien om meer inzicht te krijgen in een bepaald aspect. Hierin vind je diagrammen en tabellen met gegevens om te analyseren, sorteren en interpreteren. De gegevens zijn weergegeven per dimensie en je kunt gebruik maken van filters, gegevenskwaliteit, periode, vergelijkingen, delen en exporteren en inzichten.
Gerbuik deze analysedienst om jouw website hoger in de zoekresultaten weer te geven. Deze tool geeft handvaten op veel aspecten die van belang zijn om een bereikbare website te hebben. Het biedt verbeterpunten en inzichten waarop jij kunt inspelen om de SEO te verbeteren.