Deze tak van online marketing begint met het doen van zoekwoordenonderzoek. Hierbij focus je op de doelgroep en wat de klantreis (customer journey) is van deze groep. Op basis van deze informatie maak je een marketingplan en strategie.
Hieronder vallen SEA en SEO en heeft als doel door gratis en betalende verbeteringen door te voeren, meer bezoekers en zichtbaarheid te krijgen, in de zoekmachines.
Het adverteren in zoekmachines op klikbasis gebeurt via SEA. Per klik betaal je advertentiekosten aan de zoekmachine. Dit kan per advertentie goedkoop of duur zijn. SEA is gericht op intentie en de persoon die zoekt heeft interesse op hetgeen je adverteert. Je kunt bij SEA zien wat een lead of verkoop gekost heeft.
Search Engine Optimalization (SEO) – zoekmachine optimalisatie
Hierbij gaat het om alles wat nodig is om bovenaan in de zoekresultaten te komen. Je wilt daarbij hoog scoren zonder daarvoor te betalen. Het kost wel tijd en moeite om jouw website hoog te laten scoren. Het loont dan ook om hier moeite in te steken om op advertentiekosten te besparen.
Het algortime let op content, techniek en autoriteit. Als je hier goed op scoort dan kom je hoger in de ranking in de organische zoekresultaten.
De unieke content op je website dragen bij aan hoe jij de bezoeker informeert. Deze content kan bestaan uit: afbeeldingen, video’s, teksten, maar ook veelgestelde vragen. Probeer duplicate content te vermijden.
De techniek van de website is van belang. Zorg ervoor dat er geen gebroken links in je site zitten en dat er geen foutmeldingen komen. Optimaliseer de website zodat deze snel laadt en technisch in orde is zodat je hoger in de rankings komt.
De website scoort hoog als de website een hoge autoriteit heeft en relevant is voor de gebruiker. Het algoritme van Google is zo slim dat het linkfarming afstraft. Het is van belang om aan goede linkbuilding te doen en niet heel veel links onnodig te laten doorverwijzen. We zullen maar zeggen: ‘Less is more’. Het is beter om alleen kwalitatieve links te gebruiken en niet meer dan nodig.
Linkfarmen is het overbodig aantal links gebruiken om hoger in de zoekresultaten te komen. De zoekscore komt niet ten goede van deze spamindexing.
Zorg ervoor dat jij bovenaan komt in de zoekresultaten door in te spelen op content, techniek en autoriteit zodat de gebruiker jou snel kan vinden. Lees meer informatie over hoe een website voor de Google Search Console geoptimaliseerd kan worden.