Inhoud

De Britse psycholoog Colin Cherry beschreef deze effectieve beïnvloedingstechniek in de jaren ‘50. Hij omschreef hierin de situatie dat hij op een feest was en iemand in de buurt zijn naam noemde. Daarna was hij alleen nog maar gefocust op het gesprek dat zich verderop afspeelde. Het Cocktailparty Effect omschrijft dat je focust op een bepaald, geluid woord of gesprek ondanks dat er veel ruis is.

Coca Cola en het cocktailparty-effect

In 2014 heeft Coca Cola de ‘Share a Coke’-campagne ingezet om de verkoopcijfers te verhogen. Je kon een gepersonaliseerd flesje bestellen met daarop je eigen naam. Het gebruik van iemands eigen naam zorgde ervoor dat de omzet weer steeg in de groene cijfers.

Dove en het cocktailparty-effect

In 2004 heeft Dove de ‘Real Beauty’-campagne gelanceerd waarin vrouwen van verschillende leeftijden, maten en etniciteiten werden gebruikt. Met deze campagne moedigt Dove vrouwen aan om zichzelf te zijn.

Hoe pas je dit toe in de marketing?

Met dit effect kun jij als marketeer een blijvende indruk achterlaten in de gedachte van de consument. Maak het persoonaliseren persoonlijk zodat je een goede indruk achterlaat of creëer een product waarin de doelgroep zich kan vinden.

Een ogenblik geduld...
9.6 43 beoordelingen
Route Info Ads is in de hele wereld bereikbaar via onze website. Bel of stuur een email als je ons wilt bereiken.