Inhoud

Een veelheid aan keuzes is helemaal niet fijn voor mensen. Mensen willen makkelijk en snel kiezen, te veel keuzes maakt het ingewikkeld om te kiezen. Het beste werkt een drietal keuzes. Denk aan de welbekende bestelgrootte Small, Medium en Large.

 

Waarom te veel keuze niet goed is?

Als er te veel keuze is dan hebben we vaak achteraf spijt dat we een betere keuze hadden kunnen maken. Hoe meer keuzes er zijn, hoe meer we het idee krijgen dat we de voordelen van producten missen. Een veelvloed in keuzes zorgt voor stress en je wilt niet te lang stilstaan bij het keuzeproces tenzij het een grotere aankoop is.

 

The Paradox of Choice

De Amerikaanse psycholoog Barry Schwartz heeft in het boek The Paradox of Choice – Why More is Less geschreven over het elimineren van de angst bij consumentenkeuzes. Hij vertelt hierin over de twee soorten beslissers: de maximizers en satisficers. Maximizers willen de beste aandachtige keuze maken en nemen de tijd hiervoor om een verkeerde keuze te voorkomen. De satisficer vindt goede keuze belangrijk, maar gaan niet tot het uiterste. Zij maken sneller een keuze en steken minder moeite in het zoeken tussen alle opties.

 

Wil je dit goed toepassen in je marketing. Zorg ervoor dat je niet te veel keuze en informatie geeft zodat de consument gemakkelijk kan vergelijken tussen ongeveer drie mogelijkheden.

Een ogenblik geduld...
9.6 43 beoordelingen
Route Info Ads is in de hele wereld bereikbaar via onze website. Bel of stuur een email als je ons wilt bereiken.