De zeven principes van Robert Cialdini geven richting in het communicatie en marketinggebied. De principes zijn als volgt: wederkerigheid, schaarste, autoriteit, sociale bewijskracht, sympathie, commitment en consistentie.
Het principe dat je iets geeft aan de ander en hier dan iets voor terugkrijgt. Hoe klein het ook is. Het helpt om als organisatie iets gratis te geven zoals een lijst, bestand of goodie. De kans is groot dat de consument iets van jouw organisatie koopt.
Het werkt heel erg om te laten zien dat dit echt het laatste gratis artikel is voor jou om te lezen. Zo creëer je een gevoel van schaarste en daardoor
Als je een bepaalde geloofwaardigheid wil uitstralen dan is het goed om dit met autoriteit te doen. Bijvoorbeeld een tandarts die tandpasta aanbeveelt. Je linkt onbewust een tandarts aan deze keuze om tandpasta te kopen.
Het aantonen aan anderen dat het de juiste keuze is. Bijvoorbeeld: 99 mensen waren je voor. Piet uit locatie heeft dit product gekocht. Deze data kun je koppelen aan de verkoopgegevens om dit weer te geven.
Als je iemand aardig vind dan zul je eerder overgaan tot aankoop en je volg dan eerder de adviezen en keuzes. Het sympathieke gevoel kun je opwekken door bijvoorbeeld welgemeende complimenten te geven.
Als je eenmaal ergens je zinnen tot hebt gezet en iemand anders hiervan op de hoogte hebt gebracht dan zet je je meer in voor dit doel.
Het herhalen van een boodschap zodat het bij de doelgroep in gedachte blijft en de voorkeur ontstaat voor jouw product/dienst. Mensen houden van consistentie, dit komt sterk over.
Deze beïnvloedingsprincipes kun je toepassen in marketing en verkoop. Pas ze niet in overmate toe, want dan komt het niet geloofwaardig over.