Hier vind je een overzicht De belangrijkste trends op het gebied van websites om in de gaten te houden.
Het gebruik van AI neemt de laatste jaren toe en het maakt veel werk veel efficiënter of geeft jou een sparringspartner. De meest bekende AI die in 2022 beschikbaar kwam is ChatGPT, ofwel Chat Generative Pre-trained Transformer. AI bezet steeds meer ons dagelijks leven. De Europese AI-Act die in 2026 in werking treedt is wetgeving over het ontwikkelen, leveren of toepassen van AI met hoog of laag risico. De wet heeft als doel om burgers te beschermen en ontwikkelaars, leveranciers en gebruikers van AI in te perken.
Dit zijn de organische en gesponsorde zoekresultaten. Hoe relevanter jouw zoekzoekresultaat is, hoe hoger deze rankt in de zoekquery. De meest relevante webpagina’s op basis van de ingevoerde zoekwoorden worden in een organische lijst weergegeven. De resultaten die bovenaan staan trekken over het algemeen de meeste bezoekers aan. Als je webpagina het antwoord is op een bepaalde zoekopdracht, krijg je een hogere ranking. Je kunt hier op inspelen met zoekmachineoptimalisatie op de (specifieke) zoektermen. De gesponsorde berichten worden bovenaan weergegeven met ‘gesponsord’. Dit zijn tekstadvertenties of shopping resultaten. De ranking van de adverteerder in de SERP wordt bepaald door het bod en relevantie.
Als je iets snel wil weten dan kun je dit via spraakgestuurd zoeken doen en je krijgt een antwoord van de zoekassistent. Het is slim om in te spelen op longtail zoekwoorden en te optimaliseren voor snipped resultaten. Hier haalt de zoekassistent onder andere antwoorden uit. Slimme audioapparaten die op basis van snippets en veelgestelde resultaten laten horen. Een veelgestelde vragen (FAQ) pagina zorgt voor korte input op een vraag. Dit zijn zoekresultaten die als zin zijn geformuleerd. Deze zinnen zijn vaak vragend geformuleerd en krijgt degene via spraak te horen.
Google werkt via Search Labs aan een zoekmachine-ervaring met als doel een vindmachine te worden in plaats van een zoekmachine. Vanuit een zoekopdracht vinden wat je nodig hebt. Je krijgt dan afbeeldingen, video’s, shopping, resultaten en tekstuele output te zien. Je kunt doorvragen in de zoekresultaten en een gepersonaliseerd overzicht krijgen. De lay-out zal wel opvallen en je zoekgedrag wordt op termijn aangepast. Om boven de zoekresultaten te blijven is het belangrijk dat je je website optimaliseert op SEO-gebied. De functie is nog niet uitgerold aangezien Google er nog mee aan het testen is. Er is nog geen lanceringsdatum bekend wanneer dit online komt.
Infinite scrolling of oneindig scrollen
Een techniek in het webdesign uitgevonden door Aza Raskin dat ervoor zorgt dat bij het scrollen er automatisch meer en continue content wordt weergegeven. Het is gemaakt om jou oneindig te laten doorscrollen en tijd te laten doorbrengen op het platform. Het doel is om het scrollproces te vereenvoudigen en de keuze om door te scrollen te ontzorgen. Een pagina zonder paginanummers en knoppen waarin je lekker kunt doorscrollen. Het kan wel verslavend werken en de indeling wordt door het algoritme bepaald.
Het internet wordt overspoeld met content, iedereen met een smartphone, laptop of computer kan content maken en dit uploaden. Alle content die wordt gemaakt wordt opgeslagen in de cloud. Oftewel op stroomverbuikende servers ergens op aarde. Het is van belang om relevante content te posten zodat de zoekmachines niet worden overladen met nutteloze content. Googles algoritme heeft sinds 2022 als doel om content van hoge kwaliteit aan gebruikers te laten zien. Veel bezoekers raken gefrustreerd als ze op websites komen met nutteloze webpagina’s. Content van lagere kwaliteit komen steeds minder voor in de zoekresultaten.
De user experience (UX) of gebruikerservaring op een website is van groot belang. Deze tak van sport houdt zich vooral bezig met het grafische ontwerp. Een doel van een UX-designer kan zijn om een knop te maken die leidt tot een hoger conversiepercentage. De website moet technisch goed in elkaar steken. Een goede analyse van een website is de start in het verbeteringsproces van de user experience. Het is een proces dat op basis van onderzoek en reacties van gebruikers wordt aangepast. Het verwerken van de feedback resulteert in een gebruiksvriendelijke website. Zoekmachines zoals Google vinden UX steeds belangrijker omdat de meeste gebruikers van de zoekmachine via een smartphone zoeken. Mobile first design speelt een belangrijke rol.
Het is van belang voor Google dat jouw website snel laad. Dit is afhankelijk van de websiteserver, grootte van bestanden en het gebruik van gecompresseerde afbeeldingen. Bij voorkeur niet langer dan twee tot vier seconden, anders ben je de gebruiker kwijt. Dit kost natuurlijk veel geld. Daarnaast is het wenselijk dat het geheel een lust voor het oog van de gebruiker is. De eerste indruk maakt of breekt de bouncerate van de website. Een goed opgezette websitesnelheid wordt beschouwd als professioneler en betrouwbaarder. De conversies dalen met 7% als de websitesnelheid niet goed is.
De zoekmachine Google geeft steeds meer afbeeldingen weer bovenaan in de zoekresultaten. Hoe zorg jij ervoor dat jouw afbeeldingen worden weergegeven? Door gerbuik te maken van een goede afbeeldingsnaam, het gebruik van een beschrijvende alt-tag en afbeeldingen die door jou gemaakt zijn. Optimaliseer dit om te worden weergegeven in de zoekresultatenpagina. Wil je zelf met afbeeldingen in de resultaten verschijnen. Maak gebruik van hoogwaardige scherpe afbeeldingen met relevante alt-teksten en bestandsnamen verhoogd de rang in deze resultaten.
Heb jij een afbeelding of voorwerp dat je wil opzoeken? Met de Google Images search kun je zoeken op een afbeelding en vergelijkbare resultaten krijgen. Je kunt hiermee zien of de foto op andere websites worden gerbuikt, waar en wanneer een foto is gemaakt en je krijgt vergelijkbare afbeeldingen te zien.
Autoriteit verbeteren door een over ons pagina, links naar de sociale media-accounts en bij elk artikel dat je publiceert de schrijver benoemen. Je kunt hierbij je ervaring in een bepaald vakgebied en andere betrokken of autoritaire organisatie benoemen. Verder kun je prijzen, behaalde prestaties en reviews benoemen om de autoriteit te verhogen.
Zoekmachines zoals Google waarderen zoekresultaten op basis van EEAT (Experience, Expertise, Authoritativenss, Trutworthiness). Hiermee is het van belang dat je jouw kennis in het vakgebied op een juiste manier op je website gebruikt om hoger in de zoekresultaten te komen. Sinds december 2022 is de Experience aan de Quality Raters Guidelines (ORG) toegevoegd. Het gaat daarbij om de erving van de auteur van het artikel. Search Quality Raters zijn externe medewerkers die Google helpen bij de beoordeling van websites.
Extra data die die je toevoegt aan jout website met extra gegevens voor in de resultaten zoals de prijs, voorraadstatus of een afbeelding. Je komt in de rich snippets zorgen ervoor dat je meer opvalt dan de concurrenten en dit resulteert in meer verkeer naar jouw website. Dit wordt ook wel Schema Markup genoemd. Google ondersteunt drie verschillende formats: JSON-LD, Microdata en RDFa. Google beveelt JSON-LD aan en deze is het gemakkelijkst te implementeren.
Als je gebruik maakt van een YouTube-kanaal en regelmatig video’s upload dan is het van belang om de juiste SEO te optimaliseren. Pas je strategie aan door een passende titel te gebruiken. De videomschrijving, metadata, aantal weergaven, opmerkingen en likes is iets waar het algoritme van Google op let. In de voorbereiding is het handig om in gedachte te nemen wie je doelgroep is en wie je wilt aantrekken naar je kanaal. Wat inspireert en waar zoeken zij op in het dagelijks leven. Probeer je in deze doelgroep te verplaatsen. Maak een plan hoe je dit gaat optimaliseren voor je YouTube-kanaal en neem hierin je groeidoelen. Je video’s kunnen gebruikt worden om antwoord te geven op vragen en dan verwijst de zoekmachine door naar jouw video.
Het gebruik van linkbuilding wordt steeds minder interessant om in de zoekresultaten van Google te komen. Mede door de SGE van Google. Het gebruik van backlinks om hoger in de zoekresultaten te komen is belangrijk voor je website. Het gebruik van links die autoriteit, relevantie, ankertekst, follow & nofollow, juiste plaatsing en de bestemming van de links op de juiste manier toepassen komen hoger in de ranking. De zogenaamde backlinks die worden toegepastt zorgen voor verkeer naar andere website en dit verhoogd jouw ranking in de zoekmachine.
Het tonen, aanprijzen en verkopen van producten rechtstreeks op social media is het gehele proces van social commerce. Bij de productweergave krijg je te zien wat wordt aangeboden en het is allemaal rechtstreeks beschikbaar via het platform van het social mediaplatform. Het voordeel is dat je zelf geen webshop hoeft in te richten. Daarnaast is de customer journey korter omdat de doelgroep zich al op de sociale media platformen bevind. Het afrekenen gaat heel eenvoudig en werkt voor alle bedrijven hetzelfde. Dit is voor de gebruiker fijn als uniform gebruik. Daarnaast krijg je in de productposts gelijk feedback door middel van likes en comments. Neem de doelgroep door de ze te laten stemmen op een product. Als laatste krijg je heldere inzichten vanuit de platformen wie de doelgroep is.
Grote knoppen voor het dikkevingersyndroom, volledige schermafbeeldingen met het product daarop afgebeeld. Hamburgermenu’s met pagina content en de navigatiebar. Snel, opgeruimd en opvallend. Ingericht om met een duim te kunnen gemakkelijk te kunnen bedienen. De belangrijkste knoppen in het midden en onderaan het scherm. Het is scherm is voor links en rechtshandige gebruikers beide goed te bedienen.
Om het betaal en bestelproces te vergemakkelijken is een one click-order knop de nieuwe trend om de consument tijd te laten besparen. De websites krijgen dan alle benodigde informatie die nodig is om het bestel en betaalproces te vereenvoudigen. Deze methode zorgt ervoor dat de gebruiker een herkenbare betaalmethode ziet. Een betaalmethode waarmee die gelijk kan betalen en weet dat de order goed wordt verwerkt met de juiste verzendgegevens. De gebruiker hoeft maar een keer de juiste gegevens in te vullen en daarna kan deze de gebruiksvriendelijke bestelknop gebruiken. Dit verhoogt het aantal conversies aangezien de gebruiker niet alles handmatig hoeft in te vullen.
Bij Virtuele Reality (VR) kom je als gebruiker in een virtuele wereld. Je wordt omgeven door de virtuele wereld om je heen door het gebruik van VR-brillen. Bij het gebruik van Augmented Reality (AR) zien de gebruikers nog steeds de echte wereld. Alleen is daar overheen een laag gemaakt met hologrammen waarmee je interactie kunt krijgen. Virtual en Augmented Reality zijn populaire toepassingen die het voor de websitegebruiker leuker maken om producten of diensten weer te geven in de echte wereld.
Het gebruik van chatbots om de website te optimaliseren klinkt als een ideale oplossing, maar kan als nadelig worden ervaren. Het is natuurlijk minder persoonlijk en het mist toch echt het menselijke gevoel. Het is wellicht fijn dat je 24/7 kunt chatten met een chatbot, alleen bij sommige zaken wil je toch liever een medewerker spreken en niet achter de beperkte antwoordmogelijkheden blijven hangen. Het persoonlijk contact mist dan toch en maakt de gehele klantenservice net wat minder vriendelijk dan verwacht. Het voordeel van chatbots is wel dat ze snel antwoord kunnen geven op bepaalde input. Soms hebben ze wat meer context nodig of kunnen ze je gewoon niet helpen.
Het oog wilt ook wat en daarbij is het van belang dat hoogwaardige visuele content wordt gebruikt. Niet te veel tekst en afbeeldingen die relevant zijn om te gebruiken. Korte en video’s op TikTok (Video Clips), Instagram (reels) en YouTube (Shorts) doen het heel goed. Een website met content komt hoger in de zoekresultaten aangezien de zoekmachine Google hier voorkeur aan heeft.
Vele verschillende gebruikers bezoeken websites met verschillende devices. Ieder met zijn eigen resolutie of venstergrootte. Het is wenselijk als je de website daarop inricht zodat bij het vergroten of verkleinen van de webpagina deze nog steeds overzichtelijk werkt. Dit geeft een betere gebruikservaring. Daarnaast laadt het sneller omdat het niet als gehele website voor bijvoorbeeld desktop geladen hoeft te worden, maar als website voor je telefoon bijvoorbeeld. Het doel is om een vloeiende versie te hebben die meebeweegt als je de venstergrootte aanpast.
De zoekmachine Google heeft als voorkeur dat je je website inricht voor mobiele gebruikers. Ruim de helft van het websiteverkeer is via een mobile telefoon. Het is van belang om het design hierop af te stemmen. Je wilt natuurlijk dat de gebruiker gemakkelijk door jouw website heen scrollt. Het optimaliseren voor een touchscreen helpt daarbij zeker.
Je herkent het wel als je in de avond een webpagina wilt bekijken en het felle witte licht naar je ogen toekomst. Daar is de donkere modus voor bedacht. Dit geeft meer rust aan de ogen en verbruikt minder stroom. Sommige besturingsssytemen zijn hier op ingericht, maar het is nooit verkeerd om deze functie toe te voegen aan het websitedesign.
Dit waren de 24 belangrijkste trends om in de gaten te houden in 2024 om jouw website up-to-date te houden in de dynamische designwereld van websites.